Life events hebben naast emotionele en sociale ook vaak financiële impact.

Wat zijn dat eigenlijk, life events?

Een collega die gaat scheiden, het is een goede aanleiding voor de werkgever eens samen te gaan zitten. Even samen stil te staan bij de gevolgen van alleen verder gaan. Wat betekent dat voor iemand, wat moet er (praktisch) gebeuren en wat betekent dat voor de financiën.


Hieronder 10 life events die voor jou als werkgever aanleiding kunnen zijn voor een goed gesprek;

  • Geboorte De geboorte van een kind is een belangrijke mijlpaal die het leven van ouders en gezinnen ingrijpend verandert.
  • Samenwonen Samen verdergaan met een levenspartner is vaak het begin van een nieuwe fase in het leven.
  • Scheiding Het einde van een relatie kan emotioneel zwaar zijn en de levensomstandigheden van iemand sterk veranderen.
  • Overlijden van een dierbare Het verlies van een geliefde kan diepgaande emotionele en psychologische gevolgen hebben en het zelfs het perspectief op het leven veranderen.
  • Verandering van baan Het wisselen van carrière, promotie, ontslag of pensionering kunnen de loopbaantrajecten en financiële stabiliteit beïnvloeden.
  • Verhuizing Het veranderen van woonplaats kan uitdagingen met zich meebrengen in het aanpassen aan een nieuwe omgeving.
  • Financiële veranderingen Het erven van geld, het winnen van een loterij, faillissement of het aangaan van grote schulden kunnen enorme financiële implicaties hebben.
  • Pensioen Het bereiken van de pensioenleeftijd markeert het einde van het beroepsleven en het begin van een nieuwe levensfase.
  • Ziekte Ernstige ziekten of gezondheidsproblemen kunnen het leven en de levensstijl van een persoon ingrijpend veranderen.
  • Studie Afstuderen, het behalen van een diploma kunnen tot slot ook levensveranderende momenten zijn.

Annemarie van Gaal in Goedemorgen Nederland;

Wat kunnen werkgevers nu doen voor hun werknemers om ze tegemoet te komen in de grote prijsstijgingen van de afgelopen tijd?

“Negen op de tien werknemers bespreken hun financiële problemen niet met hun werkgever.” 

Kosten zijn €13.000,- per jaar. Denk aan verminderde concentratie, verzuim, etc.

Volgens Annemarie van Gaal is het mooiste dat je doen kunt als betrokken werkgever de mogelijkheid bieden om gratis en vooral anoniem met een budgetcoach contact op te nemen. 

Doe bijvoorbeeld nog een kaartje in het kerstpakket, een brief bij de salarisbetaling of een bericht op het intranet.

We denken graag mee!

Je baas over je geldproblemen vertellen? No way!

Mensen gaan meestal niet naar hun werkgever als ze geldzorgen hebben

Van de werknemers in loondienst met geldproblemen vertelt maar 20 procent dit ook aan hun leidinggevende.

Waarom eigenlijk?

Ze zeggen zich niet veilig te voelen om het te vertellen en de meerderheid zegt geen behoefte te hebben om hun zorgen te bespreken op het werk. Ook denken ze dat hun werkgever geen hulp kan bieden. (RTL nieuws 20-3-’24)

Oplossingen

Steeds meer werkgevers bieden een gesprek aan met een onafhankelijke budgetcoach. Zonder dat je werkgever weet dat je financiële zorgen of schulden hebt, kun je er met deskundige over praten.

De budgetcoach maakt samen met de werknemer een plan om rust te brengen in de situatie. Dat lukt meestal met het maken van overzicht en een gesprek over keuzes maken.

Soms speelt er meer en kan er warm overgedragen worden naar passende hulpverlening dichtbij.

Eén op de tien huishoudens heeft vorig jaar geen gebruik gemaakt van huurtoeslag.

Gemiddeld betalen ontvangers van huurtoeslag €572 aan huur en ontvangen zij €217 huurtoeslag per maand. Dat blijkt uit onderzoek van het Nibud.


Wanneer heb je recht op huurtoeslag?

Niet iedereen die een woning huurt, heeft recht op huurtoeslag. Huurders moeten achttien jaar of ouder zijn. Ook moet er een zelfstandige woonruimte gehuurd worden. Dit betekent dat je een eigen toegangsdeur moet hebben die van twee kanten op slot kan. En dat het een zelfstandige woonruimte is met een eigen keuken en wc. Andere voorwaarden voor het krijgen van huurtoeslag over 2022 zijn:

  • De huur mag niet te hoog zijn
    De huur- en servicekosten mochten in 2022 niet hoger zijn dan €763,47 per maand. Behalve als jij en jouw huisgenoten jonger dan 23 jaar zijn. Want dan is het maximale bedrag €442,46 per maand.
  • Je inkomen mag niet te hoog zijn
    Hoe hoog jouw inkomen in 2022 precies mocht zijn, hangt af van meerdere dingen. Bijvoorbeeld hoeveel huur je betaalde, hoe oud jij en je huisgenoten zijn en met wie je samenwoont.
  • Het vermogen mag niet te hoog zijn
    Je mag niet te veel vermogen hebben, zoals spaargeld. Wil je nog huurtoeslag over 2022 aanvragen? Dan kan dit alleen als je eigen vermogen op 1 januari 2022 niet meer dan €31.747 was. Had je een toeslagpartner? Dan geldt een gezamenlijk maximaal vermogen van €63.494. Als je medebewoners had, dan mochten zij per persoon ook niet meer dan €31.747 vermogen hebben.

Wil je weten of je nog huurtoeslag van vorig jaar kan krijgen? Controleer het zelf op de site van de belastingdienst En check direct ook of nog recht hebt op zorgtoeslag. Toeslagen over 2022 vraag je aan door in te loggen op je eigen omgeving bij de belastingdienst. Je hebt nog tot en met 1 september om dat te doen. 


Geef veranderingen altijd door

Goed om te weten: als je huur- of zorgtoeslag over vorig jaar aanvraagt, krijg je automatisch toeslag in 2023. Controleer daarom je gegevens voor 2023. Is er dit jaar iets veranderd in jouw persoonlijke situatie? Bijvoorbeeld omdat je nu meer verdient? Pas dit dan meteen aan.

Denk je dat je alleen in 2022 recht had op huurtoeslag? Zet de toeslag dan stop vanaf 31 december 2022. Zo zorg je ervoor dat je later geen toeslag hoeft terug te betalen.


Bron ANBO.nl

Waarom ga je niet naar je werkgever als je geldzorgen hebt?

Mensen gaan meestal niet naar hun werkgever als ze geldzorgen hebben

‘Het gaat om meer dan schaamte alleen…’

Mensen hebben verschillende redenen om niet naar hun baas of werkgever te gaan als ze schulden hebben of geldzorgen:

  1. Schaamte en stigma Geldproblemen worden vaak als een persoonlijk falen gezien, en sommige mensen kunnen zich schamen om hun financiële moeilijkheden met anderen te bespreken, inclusief hun werkgever. Ze willen niet dat anderen hen als onverantwoordelijk of incompetent zien.
  2. Angst voor negatieve gevolgen Mensen kunnen bang zijn dat het delen van hun financiële problemen met hun baas of werkgever kan leiden tot negatieve gevolgen, zoals ontslag, verminderde kansen op promotie of een slechtere beoordeling. Ze vrezen mogelijk dat het tonen van kwetsbaarheid hun professionele imago kan schaden.
  3. Onwetendheid over beschikbare hulp Sommige werknemers zijn zich misschien niet bewust van de mogelijkheden van hulp die hun werkgever biedt. Werkgevers kunnen bijvoorbeeld onafhankelijke financiële begeleiding, leningen of andere ondersteunende maatregelen aanbieden, maar als werknemers daar niet van op de hoogte zijn, zullen ze er ook geen gebruik van maken.
  4. Machtsevenwicht Werknemers kunnen het gevoel hebben dat er een ongelijke machtsverhouding is tussen henzelf en hun werkgever. Ze kunnen denken dat hun werkgever hun situatie tegen hen kan gebruiken of hun situatie kan misbruiken.
  5. Privacy Financiële kwesties worden vaak als privé beschouwd, en sommige mensen willen hun persoonlijke problemen niet delen met hun professionele omgeving.
  6. Onzekerheid over reactie Werknemers kunnen niet zeker zijn van de reactie van hun baas of werkgever. Hoewel sommige werkgevers begripvol en ondersteunend kunnen zijn, zijn anderen dat mogelijk niet, waardoor werknemers terughoudend zijn om hun financiële problemen te delen.

Wat doen andere werkgevers?

Een werkgever plaatste het volgende op het intranet;

Geldzorgen? Blijf er niet mee rondlopen.

De rekeningen stapelen zich op, aan het einde van de maand helaas niets over of nog minder! Heb jij als medewerker grote zorgen hierover? heb je stress? Ga dan vooral het gesprek aan. Misschien ben je bang om dit te doen of schaam je je hiervoor. Weet dan dat je niet de enige bent. Deze tijd is voor veel mensen financieel en emotioneel lastig.  

Geldproblemen leveren stress op en dat is vervelden voor jou in je privéleven maar het kan ook gevolgen hebben voor je functioneren hier.  Bespreek eventuele zorgen daarom  met je manager of je P&O-adviseur. 

Wil je het liever met een externe deskundige bespreken, dan kun je contact opnemen met Annelies Nass, budgetcoach. Je kunt haar bellen via 06-20016796 of mailen  info@budgetcoachduiven.nl

Steeds meer werkgevers bieden naast hulp van P&O ook de mogelijkheid om buiten de werkgever om hulp van een externe professional in te schakelen. Schaamte speelt een grote rol bij geldzorgen. Zeker ten opzichte van je werkgever.

Wil jij hier ook mee aan de slag? Wij denken graag mee!