1. Het intakegesprek
In een eerste gesprek bespreek ik met de medewerker de wensen, doelstellingen en eventuele schulden. Ook heb ik diverse financiële gegevens nodig.
Aan het einde van het gesprek maak ik een inschatting of een traject met mij passend is of dat er een andere vorm van (schuld)hulpverlening nodig is.
Begeleiding naar een minnelijke schuldregeling wordt regelmatig ingezet.
2. Het eerste gesprek bij de medewerker thuis
Tijdens dit gesprek brengen we de financiën volledig in kaart en maken we samen een overzicht van de inkomsten en uitgaven. Als de administratie niet op orde is, zorgen we er eerst voor dat deze administratie op orde komt.
3. Het maken van een budgetplan
Vervolgens maken we samen een budgetplan. Hierbij is het de bedoeling dat inkomsten en uitgaven passend gemaakt worden.
- Administratiesysteem opzetten
- Besparingen bespreken (en invoeren)
- Bekijken of er recht is op toeslagen of andere inkomensverruimende voorzieningen
- Schuldeisers aanschrijven met verzoek tot kwijtschelding of een afbetalingsvoorstel
- Aflossingsoplossingen bespreken (en invoeren)
4. Evaluatie
In de laatste fase evalueren we samen de gemaakte plannen, behaalde en niet behaalde doelen en maken we afspraken over hoe het verder gaat.
5. Vinger aan de pols
Nazorg, eigenlijk het meest belangrijk. Ik houd regelmatig contact met de werknemer en ben 6 dagen per week bereikbaar voor vragen.