HR | Verzuim

Het begint natuurlijk allemaal bij het herkennen van de signalen die kunnen wijzen op geldzorgen.Als directe collega zie je sommige dingen eerder dan een leidinggevende. Bij grotere bedrijven is de kans groot dat je iemand helemaal niet kent.

Er zijn een heleboel verschillende scenario’s mogelijk.

  • Loonbeslag
  • Contact met schuldeisers of deurwaarder
  • Fraude of diefstal
  • Concentratieproblemen
  • Geen bijdrage aan cadeaus of uitjes
  • Onrust bij latere salarisuitbetaling
  • Onverzorgd of alcoholgeur
  • Privégesprekken onder werktijd
  • Vraagt om een voorschot, lening of meer uren
  • Ziekte, meestal frequent kort verzuim

Ook life-events kunnen een oorzaak zijn van geldstress en deze gebeurtenissen zijn meestal wel of eerder bekend bij de werkgever. Ze zijn een prachtig startpunt voor een gesprek over geld en hoe geld mee-verandert. Een soort van preventie-gesprek.

  • Trouwen of samenwonen
  • Een huis kopen
  • Kinderen krijgen
  • Scheiden
  • Overlijden of het ontslag van de partner
  • Met pensioen gaan
  • Mantelzorger worden

Geldzorgen kunnen ook voor ander gedrag zorgen, iemand gaat meer bij de dag leven, er worden beslissingen genomen die op de korte termijn een voordeel opleveren maar voor de lange termijn een probleem kunnen vormen (verzekeringen opzeggen bijvoorbeeld)

Ook kan er vaker een meningsverschil ontstaan of worden er fouten gemaakt.

Maar hoe doe je dat nou als leidinggevende, of als HR-medewerker en je kent de collega niet zo goed? Hoe maak je een onderwerp als geldzorgen bespreekbaar?

 

Als een soort van instinct heb je al snel allemaal oplossingen bedacht en dat is heel begrijpelijk maar niet zozeer het beste voor de collega.

Zorg ervoor dat je je mening voor je houdt, probeer zoveel mogelijk open vragen te stellen en oprecht geïnteresseerd te zijn.

Om er een constructief en positief gesprek van te maken zijn er een aantal technieken die je kunt gebruiken; reflectie, toestemming vragen, die open vragen weer, wat als, hoe zou je het vinden om, etc. Om iemand te motiveren tot ander gedrag gebruik ik zelf motiverende gespreksvoering. Het is een techniek die werkt bij weerstand, ambivalentie, verandertaal en eigenlijk in het hele proces van de financiële zorgvelening.

Het allerbelangrijkste als je het gesprek aangaat, de sleutel tot een goede oplossing is een open houding, niet veroordelend.

Je collega is tenslotte de expert in en over z’n eigen leven.

Ik geef uitleg aan HR-medewerkers hoe de signalen te herkennen en bespreekbaar te maken en voer op verzoek de gesprekken met de medewerker.