Daarom doe ik wat ik doe.

Soms lig ik in bed en kan ik de slaap niet vatten, een jongeman belde van de week, via een goede kennis mijn nummer gekregen, en heeft grote problemen met de zorgverzekering, openstaande vorderingen bij een incassobureau en misschien niet eens meer verzekerd… 

“Ja, ik ga je helpen.” 

“U kost natuurlijk geld….. ” 

“Ja, maar vandaag niet.”

Ik voel ’t, soms groeit de ellende je zo snel boven je hoofd dat je gewoon niet meer weet waar je moet beginnen….. Stress, hoe ga je het in godsnaam doen? 

Het neemt je helemaal in beslag, je bent afgeleid op je werk…

Ik snap zo goed dat deze jongeman de tegenwoordigheid van geest even niet heeft om achter de laptop te kruipen en eens te gaan googlen waar hij moet zijn voor hulp; de zorgverzekeraar had voor hem de deur al dicht gedaan. 

Als ik vanuit een professioneel oogpunt kijk zijn er (gelukkig) heel veel ideeën en initiatieven over hoe de schuldenproblematiek aangepakt kan worden, er ontstaan diverse platforms, nationale en lokale, online tools en trainingen, buddy-apps, websites met info over wat je kunt doen, Facebookgroepen, etcetera. 

Maar hoe bereiken we hen die niet zo digitaal vaardig zijn, mensen die niet zoals ons kroost over die digitale snelweg cruisen? Mensen die door de stress niet meer weten waar ze het zoeken moeten? Instantie zus, instantie zo, brieven met moeilijke taal, dreigementen, loketten met onmogelijke openingstijden, wachtlijsten….

De grootste winst is te halen als je letterlijk bij iemand aan de keukentafel zit, zonder oordeel, met alle tijd, luisteren. 

Gezien worden, gehoord worden, je verhaal  kunnen vertellen, hoe gaat het met je, wat doet dit met je, hoe komt ’t? Wat heeft iemand op dat moment nodig? 

Daar wil ik mijn tijd en energie in steken. 

 

Ik neem contact op met de Zorgverzekeringslijn. 

Fijn, een mens aan de lijn die je begrijpt en een duidelijk antwoord geeft, dankjewel Herman. Ook bel ik met toestemming de zorgverzekeraar. Daar tref ik gelukkig ook iemand die meedenkt; als voor een bepaalde datum een regeling getroffen wordt, schuift de vordering niet door naar het incassobureau. 

Ik bel de jongeman terug, ik vertel hem wat de mogelijkheden zijn en hij gaat met de nieuwe informatie aan de slag.  Er is weer een opening en als iemand de kracht heeft om zelf met die opening iets te regelen, helemaal geweldig! Dat wat je zelf hebt gedaan geeft energie, hoop, kracht om ervoor te gaan. 

 

We hebben allemaal wel eens een zetje nodig, dat gevoel dat we er niet alleen voor staan, iemand die als het nodig is, je bij de hand neemt. 

Eenmaal op weg geholpen met de juiste kennis en vaardigheden wordt het voor iemand een stuk leuker en makkelijker om financieel redzaam te zijn. En te blijven.

Een budgetcoach weet van cijfers, hoe je je inkomen kunt vergroten en je uitgaven kunt verlagen. Aflosplannen en jaarbegrotingen zijn een eitje.  De meerwaarde van een goede budgetcoach zit ‘m in samen op die fiets, de klant voorop, zij achterop. Hij trapt en stuurt. Hij bepaalt de route en de snelheid. 

Onderweg kijken ze rond, praten ze samen, gaat hij langzaam genieten en creëren ze een andere, gave toekomst.

Hoe cool is dat?! 

 

Daarom doe ik wat ik doe.

12 antwoorden op “Daarom doe ik wat ik doe.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.